GebiedIQ in de praktijk
Nieuwe technologie maakt het mogelijk om de crowd, ‘de long tail’, verbonden aan een gebied te raadplegen. Moderne technologieën maken het mogelijk om via storytelling de kennis, kunde en ervaringen van betrokken stakeholders te benutten bij het daadkrachtig inspelen op kansen en behoeften van een diverse doelgroep.Op deze manier kunt u de transformatie van kantorengebieden vanuit de vraagkant op gang krijgen.
In een traject voor een kantorengebied in Midden Nederland hebben we de vraag bekeken van diverse doelgroepen uit omliggende gebieden.
- Het digitale vertelpunt van de methode gebiedIQ brengt verschillende belanghebbenden met hun verschillende perspectieven, ervaringen samen tot uitwisseling en betekenis van de situatie waarin ze zitten (leef/ werkomgeving).
- Dit betekent concreet dat het digitale vertelpunt inzichten en betekenis uit de verhalen van mensen uit het (omliggende) gebied (bijvoorbeeld de vraag naar functies die nu nog niet in het (omliggende) gebied aanwezig zijn zoals horeca).
- Daarnaast ‘ziet’ het digitale platform visueel patronen in de verhalen en weet dus wat er speelt in het gebied, waar bijvoorbeeld eenzelfde behoefte ligt of waar collectieve kracht kan ontstaan.
Door goed te duiden waar de wensen en energie van potentiele doelgroepen liggen, te begrijpen wat zij willen en kunnen, en dat te verknopen met de middelen en mogelijkheden die er zijn, komen goede plannen tot stand voor transformatie.
Hoe werkt het?
Door analyse door het software pakket achter het digitale vertelpunt worden ervaringen, ideeën, behoeften en belangen van verschillende stakeholders ‘gevangen’. Op deze manier kunnen we in de vraag komen van (nieuwe, onverwachte) doelgroepen, gericht op het verkennen van nieuwe functies, diensten, concepten (wonen, zorg, horeca, etc.). Duidingsvragen in een vertelpunt zorgen ervoor dat belangrijke betekenis aan de perspectieven wordt toegevoegd. In de meeste gevallen kan worden volstaan met 5 tot 7 duidingsvragen om voldoende informatie over context, impact en interpretatie te verkrijgen. De samengevoegde resultaten leveren bijvoorbeeld patronen op van kansen, behoeften, wensen, collectieve samenredzaamheid op bepaalde onderwerpen en de effectiviteit van interventies en duidelijkheid over de bijbehorende situaties.
Heeft u ook te maken met grote leegstand en gewesten transformatie van kantorengebieden, vraag dan naar onze werkwijze van GebiedIQ. Op deze manier kunt u de transformatie starten vanuit de vraag van de belangrijkste doelgroepen.